Rute 26: En aftale er en aftale

Omtale i Midtjyllandsavis 27. maj 2021

Hvis modstanderne af rute 26 syd om Lading Sø havde håbet på, at et samråd med transportminister Benny Engelbrecht (S) ville ændre linjeføringen, så blev de skuffede

Rute 26: En aftale er en aftale

Så langt er vist alle enige, men hvad er der egentligt aftalt om rute 26, og hvor mange ændringer kan man lave, og så stadig fastholde, at det er den aftale, man indgik?

Udgangspunktet er en bred politisk aftale fra 2014 om en motorvej med en sydlig linjeføring ved Lading Sø, men nu skal man i stedet forhandle om en motortrafikvej, der bliver ændret på store dele af strækningen.

Det var noget af det, Mette Hjermind Dencker (DF), Susan Kronborg (R), Rasmus Vestergaard Madsen (EL), Mona Juul (K) og Kirsten Normann Andersen (SF) forsøgte at få transportminister Benny Engelbrecht (S) til at svare på, da de i går havde indkaldt til et åbent samråd.

– Tag det med jeres egne

Men ministeren købte ikke præmissen. Benny Engelbrecht fastholder, at der i 2014 er indgået en aftale med en lang række af Folketingets partier – også partier som repræsenterer de politikere, der nu stiller spørgsmål til aftalen – og den aftale skal som udgangspunkt holdes.

– Jeg undrer mig over, at man nu genåbner en sag om en linjeføring, der blev aftalt med S-R regeringen i 2014 for at give tryghed til borgerne i området. Det spørgsmål er slet ikke en del af samrådet. Det skal I snakke med jeres egne om. Sådan fungerer det, at skal der være ændringer, så tager vi det ved forhandlingsbordet, sagde han.

Jeg undrer mig over, at man nu genåbner en sag om en linjeføring, der blev aftalt med S-R regeringen i 2014 for at give tryghed til borgerne i området. Det spørgsmål er slet ikke en del af samrådet. Det skal I snakke med jeres egne om. Sådan fungerer det, at skal der være ændringer, så tager vi det ved forhandlingsbordet

Benny Engelbrecht (S), transportminister

En helt ny sag

Mette Hjermind Dencker lagde for med at fortælle, at man slet ikke hørte Skanderborg Kommune, da fire borgmestre fra henholdsvis Favrskov, Viborg, Aarhus og Silkeborg med Favrskovs Nils Borring (S) i spidsen gik sammen om et alternativt forslag til den oprindelige plan om at anlægge en motorvej.

Borgmestrenes forslag går ud på, at man i stedet anlægger en motortrafikvej, der vil koste det halve i anlæg, og at man fastholder den sydlige linjeføring.

– En tredjedel af vejforløbet er ændret, og i 2014 tog man hensyn til en herregårdsbygning på den nordlige linjeføring, men den bygning er ændret til et biogasanlæg, der ovenikøbet vil udvide. Vi står med en helt anden sag, sagde hun.

Kirsten Normann Andersen, der kalder sig en»gammel Sabro-pige«anerkender, at man skal overholde en aftale, men kæden hopper af for hende, når man lokalt er i tvivl om aftalen.

En tredjedel af vejforløbet er ændret, og i 2014 tog man hensyn til en herregårdsbygning på den nordlige linjeføring, men den bygning er ændret til et biogasanlæg, der ovenikøbet vil udvide. Vi står med en helt anden sag

Mette Hjermind Dencker (DF)

Nabokrig

– Der er to meget forskellige opfattelser af, hvad der er aftalt, og jeg kan da godt være bange for en nabokrig, sagde hun.

Susan Kronborg, der også er østjyde, opfordrede ministeren til at lytte til de lokale.

– Vi har ekstra indsigt, og måske man skulle kigge på en helt tredje mulighed: en linjeføring, der ligger endnu mere nordlig. Der er kun marker, sagde hun.

VVM-undersøgelsen er fra 2014, og der skal naturligvis kigges på, om den er opdateret, sagde Benny Engelbrecht.

– Vi skal se på støjgener og til- og fra kørsler, men vi kommer ikke til at se på en ny linjeføring.

– Skulle vi det, så skulle det være for noget helt ekstraordinært, men der er ikke Natur 2000 beskyttet natur i området, sagde ministeren og forventer, at der vil gå et par år, før projektet er på plads.

2 kommentarer

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *